Selasa, 28 Jun 2011

counting to 730 day


Mak dok hitung hari, eh bukan tunggu hari bersalin tau..bagai nak hitung hari mcm nak kawen.hahahahha eh coming 3rd aniveseri gak :D dan Adam turn to 2year.sekejap je?tu org selalu sebut.lama laaa rasa nak tunggu Adam godang mcm skrg.pot pet mcm skrg.cerdik mcm skrg & reti jaga adik mcm skrg. Aku sendiri rasa syukur sebab ALLAH bg adik kat Adam cepat. Die mula berdikari & paham cakap makbapak die (kalau time bagus la)


26 Rejab 1432 - kalau ikot bulan islam Adam dah 2thn ni.

28 June 2011- lagi 25 hari Adam 2thn


Adam masih menyusu susu ibu.die takmau stop pon. rasanya lagi kerap.bayangkan die hanya akan susu botol bila takde mak die.so asal ade je mak die, offer mcmne pon still nak milk mama.dah cerdik skrg weh, nak susu p soh aku stop masak - tarik tgn soh baring.siap ajak Adra milk mama together.haihhh

kekadang best gak,sbb nanti wawi yg kena sambung masak.ahhahah..aku rilek la tgk tv.

bila aku bgtau nanti die 2thn xleh milk mama,die ngamok weh.either wat muka tatau or die jerit.eh penah gak gigit.die yg tak penah gigit leh gigit mmg emo la tu.

Sampai bila Adam dibenarkan menyusu?Dalam quran ada ckp ke kalau extend brestfeed anak akan jd degil or bodoh? ada yg sampaikan hal ni kat aku.aku masih dlm proses Google.aku ckp kat wawi, kena ganti masa Adam amek FM tu balik.hahahahah..aci gitu?susu mmg ade utk 2 org anak ni.jadi aku takde masalah tandem nursing.cuma Adam tu dah 2thn la.soalannya :-

1. mmg kena stop BF pada umur 2thn ke?

2. kalau teroskan BF ape effect kat ibu & anak?

3. mcmne nak stopkan BF ni?

4.kenapa perlu stopkan BF sedangkan anak masih perlukan.eh mcmne ko tau anak ko perlu ke tak? :D


aku tatau.aku baca

1. quran kata menyusu sehingga 2thn dan mengikut kemampuan ibu.

kalau mak tu tak larat mmg la xleh menyusu.tak smpai 2thn pon mmg stop gak.

2. yg effect kat ibu takde tp effect kat anak - TAK PASTI.takkan le dok minum susu ibu dah cergas semua tetiba jd degil & bodoh sbb minum smpai more than 2thn.leh gitu?kalauminum kurang pd 2thn tak degil & bodoh ka?

3.byk cara stopkan BF tp bila Adra milk, sure Adam nak gak kan?depa mmg pulun kalau nyusu 2org.

4. dah anak mintak kite rasa anak masih perlukan susu ibu ke ngempeng dgn ibu?


ce komen sket ape korangnye pendapat& ilmu.kot ade experience ke?meh la cite.kita share ilmu.aku bwk isu ke diskas keluarga nnt.sebab laki aku xkisah bila hujah aku kukuh.hahahha..



1 ulasan:

Fiza_Pja berkata...

aku jumpa ni.. rasanya ko dah jumpa dulu kot.. heee
http://sweetstory.yuitsumuni.com/2007/10/hukum-menyusukan-anak-lebih-dari-2-tahun/

pada aku as long as takde sebut kat mana2 dalam al quran/ hadis dilarang menyusu lebih 2 thn so ko punya decision lah nak teruskan ke tak. takkan lah susu yg selama ni penuh kebaikan tetiba mendatangkan mudarat. kalau difikirkan logik, macam mana dgn adra? takkan adra blh dapat susu elok sbb dia below 2thn dan adam susu tak elok sbb dia above 2thn sedangkan dari sumber yg sama? pada aku non sense. kalau adam akan dapat mudarat, makanya adra juga akan dapat hasil yg sama, vice versa. Cumanya bila dah lebih 2 thn tu kira dah lebih kepada "ngempeng" org jawa kata, haha.. aku ada jek sepupu yg anak dia dah 3 thn masih lagi mintak 'tek' kat mak dia. cargas jek aku tgk, merapek la kalau org kata jadi bodoh. takkan lah tuhan bg susu ibu supaya anak jadi bodoh.. heee.. tetiba aku plak emo :P